Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Een goed gevoel

Door: | oktober 31, 2019

Heb je dat ook wel eens: Een slecht gevoel over iets of iemand? Vast wel! Een goede raad vooraf, …… dat gevoel is vrijwel altijd juist. Binnen 5 minuten heb je in de gaten of iemand wel of niet in orde is. Binnen 5 minuten weet je of tot zaken komen met een andere partij je veel lol of veel ergernis op gaat leveren. Luister naar dat slechte (of goede) gevoel! Het maakt het werk er allemaal een stuk makkelijker op.

Het is het wellicht leuk om eens nader in te gaan op het gevoel in je werk. Waar haal je je (positieve) energie vandaan, hoe vermijd je problemen en hoe zorg je voor zoveel mogelijk lol tijdens je werk. Belangrijk, een beetje lol in je werk want je bent daar immers toch 8 uur per dag (of vaak meer) mee bezig.

Lastig

Wie kunnen er nu de lol in je dagelijkse werkzaamheden verpesten. OK, je eigen  baas kan natuurlijk wel eens een keer lastig zijn, maar als hij echt vervelend is was je al lang weg geweest. Collega’s kunnen ook wel eens een bron van ergernis vormen, maar die kun je vele malen per dag vermijden en omzeilen. De grootste bron van ergernis zijn natuurlijk de veel te veel eisende klanten. De voor een dubbeltje op de eerste rang zitters. De tiepetjes die elke zin beginnen met: Ik wil dit en Ik eis dat.  De a-empatische tiepetjes die menen dat ‘wie betaalt bepaalt’ en never en nooit eens een keer enthousiast reageren als je (weer eens) een nieuw voorstel doet. En helemaal de aller-ergsten…….. Die alles nog eens even hebben gegoogled en hebben gezien dat bij Kras of OAD eenzelfde reis iets goedkoper is. Ze beschouwen jou de hele dag als dat dure buro die alleen maar bezig zijn hun eigen marge veilig te stellen. Vreselijke (vaak) vrouwen zijn het (of krijg ik nu de feministische bond van kritische vrouwen in de event-industrie over me heen?)

Doe het niet

Volgens mij heb je al snel in de gaten of die andere partij wel of niet klopt. Al vrij snel voel je de ‘klik’  en als die er niet is: NIET DOEN !! Hoe aantrekkelijk de omzet ook klinkt, hoe leuk de bestemming ook is of hoe mooi een dergelijke trip of je CV zou staan…… doe het niet!! Ben er laatst zelf weer eens een keer ingestonken en je wilt niet weten hoeveel negatieve energie de opdrachtgever hier op de zaak veroorzaakt. Chagarijnige medewerkers, geen leuke draaiboekbesprekingen, permanent verwijtende blikken, permanent gesteggel over alles……. Pppffffffff.

Gevoel

In mijn eigen praktijk, het verzorgen van bijzondere events en incentives, werken wij louter op basis van ‘a good feeling’. Wij hebben ervoor gekozen alleen maar zaken te doen met leuke mensen, dat we irritante aanvragers uit de weg gaan en alleen maar gezellige leveranciers uitnodigen. Niet dat het bij ons altijd één groot feest is, maar het maakt het werken gewoon leuker. En aangezien wij iets (?) meer dan 40 uur per week met dat werk bezig zijn is een beetje lol een absolute voorwaarde.

In zee

Bedenk dus goed met welke klant je in zee gaat. Volgens mij zijn jullie zelf goed in staat zijn om te bepalen wie er nu wel of niet op de klantenlijst komen. Bepaal dus even vooraf of je een goed gevoel hebt bij de andere partij. Zo ja, … je gaat een leuke zakelijke relatie tegemoet. Zo nee, doe geen zaken! Het scheelt je een hoop ergernis.

Roger Schreurs

Directeur Loco Enzo

(en doet alleen maar zaken met leuke mensen)

Deel dit artikel