Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column Marije Breuker: Outside the Box #OTB

Door: | maart 27, 2019

Out of the box, een bijna klassiek container- c.q. managementbegrip waar menig incentive-briefing mee opent. De opdrachtgever wil wat  ‘anders dan anders’. De termen creatief en verrassend domineren de brainstormsessie.  Wikipedia vermeldt overigens dat out of the box een term is ‘voor producten die geen tot weinig installatie behoeven’. Een out of the box gedachte is dus eigenlijk helemaal niet creatief, het is juist heel voorspelbaar. Gewoon plug en play eigenlijk en dat willen de meeste opdrachtgevers dus vooral niet…ehhh out of the box wordt dus eigenlijk mee bedoeld ‘outside the box’. Nu ik dit schrijf visualiseer ik een soort van hilarische Juf Ank scène die de verwarring van de begrippen even piekfijn in de boardroom corrigeert. Lol.

Bezinken

In corporate land worstel ik mij door de managementtermen en probeer ik de verwachtingen van de ‘outside the box’ klantgedachte te laten bezinken. De uitkomt is vaak dat een outside-the-box-bestemming verrassend, ongerept en het liefst nog een beetje rauw moet zijn. (en niet onbelangrijk, veilig). Iets wat daarbij ook gewoon smuckt en écht indruk maakt op Insta zeg maar. #Vetgaaf dus.

Gelukkig openen vele luchtvaartmaatschappijen nieuwe routes die het aanbod van verrassende incentive bestemmingen breder maakt. En gelukkig zijn een paar klassieke incentive bestemmingen weer letterlijk en figuurlijk helemaal terug op de kaart. De incentive markt verrijkt zich vandaag de dag met een mooi en afwisselend palet aan (nieuwe) incentive bestemmingen die meer dan ‘outside the box’ waardig zijn.

Geweldige bestemmingen

Marrakech, gelukkig weer helemaal terug,  blijft een van de meest geweldige incentive bestemmingen. Op maar 4 uren vliegen opent zich een sprookjeswereld waar geweldige incentive programma’s grote impact maken. Tot mijn grote vreugde vliegt Transavia.com nu ook op Beiroet, de parel van het Midden-Oosten waar cultuur, sfeer en club life mooie incentive elementen bieden. Georgië (met dank aan Wie is de Mol 2018) wordt ook meer gevraagd hoewel dat logistiek nog wel een uitdaging is. Een kwestie van tijd, maar het komt. Taipei biedt een geslaagde combinatie van fascinerende en op het oog contrasterende ontwikkelingen: van beroemde architectonische hedendaagse hoogstandjes tot traditionele culturele bezienswaardigheden. Terecht wint Mallorca weer aan populariteit op de incentive markt, het eiland heeft zoveel ongerept gebied met aanknopingspunten voor een prachtig incentive programma wat menigeen verrast. Puglia in Italie met aanvlieghaven Brindisi is ook echt vernieuwend en rauw Italiaans waar je de scènes van de  Bertoli reclame in no time visualiseert.

Bijzonder

En dan Belgrado! Over outside the box gesproken. En een stad die helemaal weer , zeer terecht, op de kaart staat is vernieuwd Malaga. Een outsider met een goede come back dus. Heel verrassend is ook Riga, gelegen tussen twee werelden. (EU en Rusland) Deze botsing van culturen zorgt voor een creatieve, alternatieve scene met een scala aan bijzondere teambuilding activiteiten. En dit is nog maar een kleine greep uit de mooie lijst bijzondere –outside the box–  incentive bestemmingen.

 

Wat wil de opdrachtgever dan nog meer? Men is op zoek naar meer content (mede goed voor de WKR), bijvoorbeeld Sillicon Valley,  meer participatie op lokaal niveau met betrekking tot goede doelen projecten, meer bijzondere  en aparte activiteiten die in relatie staan met de cultuur. Er zijn dus heel veel incentive bestemmingen die  inspirerende en verrassende  incentive programma’s aanbieden die zelfs voor de bereisde generatie Z nog vaak onbekend terrein zijn. Ik kan niet wachten om de hashtacks #OTB voorbij te zien komen op Insta waar de magie vanaf spat.

 

Deel dit artikel