Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

Column Roger Schreurs: ‘Vroeger was alles beter’…

Door: | april 15, 2019

De tijd van ‘Vroeger was alles beter’ ligt al tijden achter ons. De tijd dat je door een simpele advertentie te plaatsen in de Gouden Gids handenvol handel binnen haalde is al jaren niet meer. Of de tijd dat je 3 A4-tjes opstuurde met programma, reisschema, activiteiten en kostenoverzichtje een offerte succesvol binnenharkte lukt ook al jaren niet meer. Of de jaren waarin je op de achterkant van een sigarendoosje een paar opmerkingen krabbelde en er vervolgens een handtekening onder kon zetten…… waar blijft die tijd? Sterker, je mag nergens meer roken dus sigarendoosjes zijn sowieso al een zeldzaam begrip geworden.

Kenia, Kiev, Kazachstan

‘Vroeger was alles makkelijker’… Die vlieger gaat wel op voor onze branche. Vroeger, en dan praten we inmiddels echt over de vorige eeuw (oh oh, wat worden we oud mensen) , was het traditionele bureau nog lekker éénoog in het land der blinden. Niemand wist in die tijd hoe je een fatsoenlijk restaurant in Berlijn, Hongkong of de Faeröer Eilanden kon vinden. Laat staan boeken. Niemand wist in die tijd welke luchtvaartmaatschappijen er op Kenia, Kiev of Kazachstan vlogen. Niemand wist in die tijd wat er allemaal voor leuks te doen was in de straten van Rio de Janeiro, op de stranden van Nice of in de donkere steegjes van Sint Petersburg. Mocht je in die tijd naar zo’n oord willen gaan ging je naar een reisbureau. Of nog beter, naar een incentive-club. Ze klopten vanzelf bij je aan en waren oh zo blij met al je adviezen en tips. ‘Oh wat fijn mijnheer de reisleider, wat bent u een vakman zeg. U heeft ons echt enorm geholpen. Waar mogen wij betalen?’

Hoera

In die tijd, toen het reisbureau of de incentive-organiser nog echt als autoriteit werd gezien, hadden wij ook als enige partij de kennis en kunde in huis. Dankzij ons vak, en allerlei vriendjes in hotels en bij de KLM en bij Martinair, vloog en sliep je de hele wereld over en maakte kennis met andere culturen en legde goede contacten met lokale restaurants, DMC’s, fietsenverhuurders, busboeren en bijbeunende gidsen. Die konden wij mooi inschakelen bij een event naar deze bestemming en iedereen blij. Klant blij, want ‘zijn’ bureau kende zomaar de weg in pakweg Peking, had er een super hotel geregeld en als klap op de vuurpijl mochten ze nog over de muur fietsen. Hoera!!

En nu………

De nieuwe eeuw is al bijna op een kwart. De 3 A4-tjes van de offerte zijn veranderd door 74 hyperlinks. Het sigarendoosje is een transparant digitaal document geworden waarin het buro aan moet geven hoeveel bomen hij plant als compensatie voor gebruikte kerosine. De Gouden Gids is ruimschoots vervangen door influencers, Facebook en flashy filmpjes en andere social media. En om het allemaal nog moderner te maken, het bureau is allang geen eenoog meer in het land der blinden. Wij zijn inmiddels omringd door een digitale generatie die 24/7 op hun mobieltjes zit. Restaurant in Berlijn, binnen 1 seconde weten zij wie de chef-kok is, wat de signature dish is en hoe Truusje uit Leeuwarden de bediening vond.

Of dat goed of slecht nieuws is voor bureaus? Laten we zeggen (om in de termen van juf Ank te blijven), het is ‘anders’. De tijd van vroeger keert (logisch) nooit meer terug. Kunnen wij wel over piepen, maar we moeten mee. Mee in de vaart der volkeren, mee in moderne tijden en mee in de snelle nieuwe wereld. Hoe? Door ons te blijven omringen

met jonge en nieuwe geesten die veel moderner zijn dan wij. Doen we dat niet, …….. dan verlies je de wedstrijd!

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.