Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Groei naar zakenreizen in 2015 (en andere trends)

Door: | september 17, 2014

De economie blijft groeien, en daarmee ook de vraag naar zakenreizen. Dat zegt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in de nieuwe Industry Forecast voor 2015, namens BCD Travel De prijsstijgingen van vliegtickets, hotelovernachtingen en huurauto’s blijven in 2015 gelijk aan de inflatie. De belangrijkste factoren die verandering teweeg zullen brengen zijn bijkomende kosten, dynamische hotelprijzen, concurrentie in de luchtvaart en het succes van de deeleconomie.  Concurrentie in de luchtvaart houdt prijzen in Europa stabiel. 

In Europa voorspelt Advito een prijsstijging van 2 à 3% in 2015. Terwijl de lowcostmaatschappijen hun positie op middellange trajecten in Europa blijven versterken en zich meer op zakenreizigers richten, trekken de traditionele luchtvaartmaatschappijen zich stelselmatig terug uit bepaalde middellange trajecten en blijven bijkomende kosten invoeren. Voor de langeafstandsvluchten stagneren de prijzen vanwege de hevige concurrentie tussen de grote allianties en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.

 

Hotels schakelen over naar dynamische prijzen

Naar verwachting zullen de hotelprijzen met 1 à 3 procent stijgen. Hotels proberen moeizame onderhandelingen uit de weg te gaan en schakelen van jaarlijks vastgestelde prijzen over naar een dynamische prijsstelling met korting op het beste tarief van de dag. Deze formule is interessant voor organisaties wanneer reizigers lang van tevoren boeken en kan het langdurige jaarlijkse onderhandelingsproces aanzienlijk verkorten. Maar prijsbesparingen zijn lastig te meten en in perioden met een drukke bezettingsgraad moeten kopers rekenen op hogere prijzen.

Toename van extra kosten voor meetings

Door veel vraag en weinig aanbod heerst er een verkopersmarkt voor meetings. Maar voor klanten die ruim van tevoren boeken blijven prijsstijgingen beperkt. Wie laat boekt, krijgt te maken met non-beschikbaarheid en hoge tarieven. Hotels proberen de totale prijs op te drijven met hogere bijkomende kosten voor extra’s zoals eten, drinken en vergadervoorzieningen.

De opmars van de deeleconomie

De deeleconomie, waarbij personen via het internet rechtstreeks onderling een slaapplaats, auto of andere dienst huren, wint aan populariteit, ook in de zakenreisindustrie. Aanbieders zoals Airbnb en Uber introduceren nieuwe diensten voor zakenreizigers, waarmee ze voor opschudding zorgen in het traditionele aanbod van accommodaties en vervoer. Traditionele aanbieders zullen hierop reageren met nieuwe diensten en business modellen. Dit biedt travelmanagers de kans om zowel met de nieuwkomers als bestaande leveranciers te onderhandelen voor de beste deal.

 

De volledige ‘Advito 2015 Industry Forecast’ is te vinden op www.advito.com onder Resource Center/White Papers.

 

Deel dit artikel