Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Zwitserland: Mice-sector houdt zich goed staande

Door: | July 6, 2015

Ondanks de haperende economie in Nederland en de dure Zwitserse franc is het aantal aanvragen voor groep- en incentive reizen bij Zwitserland Toerisme stabiel. ‘We zitten zelfs net boven het niveau van vorig jaar, maar het gaat zeker niet vanzelf’, zegt Lisette van Dolderen, bij het verkeersbureau in Amsterdam verantwoordelijk voor het Mice-segment, tijdens de dit weekend gehouden editie van de bekende Swiss Meeting Trophy.

Net als het leisure toerisme heeft ook de Mice-sector te kampen met de sterke koers van de Zwitserse franc. Nadat de Zwitserse nationale bank in januari dit jaar de kunstmatige koers van de franc ten opzichte van de euro losliet, werd Zwitserland in één klap 15 procent duurder. Eén franc staat inmiddels vrijwel gelijk aan één euro.
Ondanks het hogere prijsniveau weet het Mice-segment zich goed staande te houden. ‘We focussen op kwaliteit en willen samenwerken met partijen die dat goed kunnen verkopen’, zegt Urs Eberhard, executive VP Mice & Markets en tevens de tweede man bij Switzerland Tourism. ‘Daar komt bij dat veel bedrijven hun congres- of incentivereis al een paar jaar hebben uitgesteld. Nu de economie aantrekt, vindt een inhaalslag plaats. We mogen dan als bestemming wat duurder zijn, maar bieden wel een goede prijs-kwaliteit verhouding.’

Om Zwitserland te promoten als Mice-bestemming werd afgelopen weekend de elfde editie van de jaarlijkse Switzerland Meeting Trophy gehouden. Hierbij streden teams uit acht landen, bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven die Mice-reizen aanbieden, om de eerste plaats. In drie dagen rijd reisden de deelnemers vanuit Zürich naar Luzerne, Mount Pilatus, Interlaken en Bern. Hierbij werden diverse vervoersmiddelen gebruikt, variërend van trein en boot tot kabelbaan en huurauto. De teams moesten onderweg opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden, wat een goede manier is om kennis over de bestemming te vergaren.
De deelnemende teams waren afkomstig uit landen die tevens de belangrijkste markten zijn voor het Switzerland Convention & Incentive Bureau. Naast Nederland zijn dat België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, Scandinavië en de VS. De elfde editie werd gewonnen door Rusland. Nederland eindigde met enkele punten verschil op een vierde plaats.

Foto: het Nederlandse team van de Switzerland Meeting Tophy (vlnr): Els Sondermeijer (Buitenlandsche Zaken), Peter Rientjes (Rientjes & Partners), Symone Hoogstins (Hoogstins World Travel), Marieke Slee-Meijers (4Sure PR & Events), Niels Hartog (BCD), Lisette van Dolderen (Switzerland Tourism), Mirjam Mahieu (Eventys Teamspecials), Annaly Kruijer (GI Travel) en Nick Gerretsen (Hannick Reizen).

Deel dit artikel

Comments

  1. TS

    Beste Tijn,

    Interessant stuk om te lezen, wat ik mij nou afvroeg, welk onderdeel van mice is nou het meest gevoelig voor de economische schommelingen, meetings, incentives congressen of events? Mij lijkt Incentives het meest gevoelig te zijn omdat congressen eigenlijk altijd wel doorgang vinden, fysiek of digitaal en meestal niet afhankelijk zijn van andere bedrijven. incentives daarentegen worden uitgegeven door een bedrijf aan haar personeel en lijkt mij het eerste waar ze tijdens economische tegenslag op uitstellen of korten. Wat is jouw mening hierover?